expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, July 26, 2011

(Stuck in the Tunnel) : Diselamat si warga iran. (part 2)

The rally were goes on, people are been faktub, we has been lied, especially me, i dont expected they are shooting in the tunnel and let us trap inside that hell tunnel. This time i continue run, after suffered, and after i see a pakcik@brother has been kick at his stomach as he dont have any kudrat anymore and merangkak. Yap, we have been chased, macam pergi sekolah, masuk padang tempat anjing tido, and been chased, have u ever feel that? but this time it is even worse, we are breathless, even Pak Samad cool mention

" Compare to PPSMI, this time smoke they use are even SUGARY"


Continue from first part
Aku paut pada dinding, disebalik gelap itu, aku terdengar jeritan sayup orang meminta pertolongan. Ada yang meratap
Ya Allah Pedihnya
Ya Allah Selamatkan lah kami
Tiada yang mampu untuk berjalan, kerana ketika itu, group aku adalah yang dihadapan, yang paling teruk merenangi aroma amonia belerang itu. Tengik dan busuk, makan salutan mata, it is worse,  for sure. 
How s about her?nurul hana? then my mom just cross my mind, 
'mom, please pray for your son.', 


i know we are in debt of oxygen, no advance of oxygen. We have to pay for oxygen, the payment is by taking a deep breath but take also the pieces arome of amonia.a toxic. Our bodies were burn faster, we are loosing earlier coz take  the risk of that emergence gasp. I know i shouldn't breath anymore. It was Inhumane. Believe me.- Panglima muda Ahmad Chin @ AnakMudaDiary.


Apabila aku lihat keaadaan reda, aku rasakan, asap amonia dan belerang itu sudah bersebati, kesannya masih ada, dan ianya tidak menjadi semakin teruk kerana, aku memang sudah teruk dan merasakan malaikat maut sedang bermain di ibu jari kaki. Kalau aku terlelap, aku pasti, pengsan/mati. So, nak tak nak, gagahkan mata, buka buka buka dan terus buka. Sangat teruk, aku dah tak mampu berdiri, ini kali pertama hiduan asap ini menusuk, aku rebah dalam merangkak. Nurul Hana dan Wan Azizah hilang di pandangan, bedebah! i can't stare at you anymore hanah. At that time, aku telah dipaut dan dibawa ke sebelah, kawasan private construction.


Aku mula segar tapi perit mata masih terasa, hiduan oksigen seakan nikmat yang sangat besar buat aku, Aku mengikut mamat ini, 'Come, 'follow me', aku tak tau macam mana dia boleh bawak aku, dia mata tengah merah lagi. Sampai ke surau mini, ada paip, bersyukur, pergghhhhh, aku happy gila kot, aku mendekati paip,


'Hey bro, dont use that, come over me, u got a light?
Dia bawak keluar tissue dan bakar, dia halakan asap itu kemuka dia, yah, he is getting better, nie teknik magik marang kerapu mana dibikin nie, aku takut untuk mencuba entah tissue ilmu hitam kot, tapi aku tak pedulik, aku tak tahan, aku terus hidu asap tisu terbakar tu, halakan ke arah mata aku, yah, seriusly, aku rasa macam nikmat mata baru aku dapat, dada aku bertambah baik. Macam popeye baru dapat spinach. Macam rakyat dijanji dengan projek itu ini untuk mengundi sesebuah parti, segar dan aku rasa tenaga kembali. 
'Hey bro, come here, have a picture with me', aku cakap
'okay,'dia balas
'How u know all this technic
Dia bagi tau,
"i'm used to it while we were in iran. We have family and a girl whose been raped by the police. We have brothers who been beaten by policeman. We are used to demo!

Dia bagi tips lagi, waktu berdemo, jika berdekatan dengan paip air jangan guna air paip berdekatan, its maybe been asid or poison, sebab bomba pon guna air dari paip itu jugak untuk buat water canon yang dikatakan berasid.

'Thx bro', aku hadiahkan dia sebatang rokok dunhill, sebab dia mintak.


We are moving, dan aku nampak banyak lagi demonstran yang diselamatkan warga construction. Pekerja bangla yang aku tak pasti ada permit ke tak bawa demonstran kat dalam kawasan construction supaya dapat hirup angin. Damn! i miss her! dia selamat tak? dia kene tangkap polis ke? 
SUCKthenly, got a news, anwar ibrahim and whole family been caught@arrested. Pak Samad yang cool hilang, aku teringin lihat dia berpuisi di dalam tunnel, puisi unggun api dan ludah warna, membakar jiwa, jiwa anakmuda. Aku pasti!!!


Aku tak bertanya nama warga iran itu, aku terlupa. Maafkan aku, aku hanya ada sekeping gambar ini dengan dia sebagai bukti cerita ini. Ini bukan cerita rekaan. Ramai tidak percaya, bila aku pulang, aku bercerita tanpa emosi, jadi ramai sangka ianya tipu. Tapi inilah kenyataan, aku senyap dan tidak banyak berkata, sekarang hidung aku pun rasa terkesan dengan asap tu. Aku rasa pedih. Anda takkan mempercayainya, selagi anda tak bersama, jika anda benci bersih sekalipon, tapi rasailah penderitaan jiwa demonstran. Stuck In the Tunnel. Itu tajuk yang terbaik aku boleh bagi. Aku rasai, aku hayati, aku dengar, tanyalah batu batu itu jika mereka boleh berkata2, tanyalah jalan tar, andai dia mampu bangun, pasti jalan tar tue menutupi pandangan si pemegang pistol. Tanyalah bilik yang sempit, pasti ia akan perluas sendiri jika ia hidup dan simpati akan golongan demonstran ketika itu. 


-The End-

p/s : Keseraman, kengerian, kesusahan, penderitaan inilah kehidupan si miskin diperintah bangsawan - Bong Samad Said



Sekian

AnakMudaDiary @ P.m.A.c

Facebook Comments